TechSvět  |  MotorGuru  |  ČasProŽeny  |  Pravda24  |  ByznysDeník  |  HobbyDeník  |  MyMuži  |  VipShow  |  ČasProBydlení  |  NeposlušnéTlapky

Přispívat do fóra mohou pouze pravidelní uživatelé Roumingu.

Zobrazení je omezeno na jedno vlákno! Vrátit se k zobrazení všech vláken.

 

re: re: re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (tereiRP (29.11.2014 11:29)
no nejlepší je koupit battery isolator. Co nemá diody. to se ví. Akorát to stojí dost penězí
 
re: re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (janciRP (29.11.2014 11:27)
terei, jenis: aby ste mohli pouzivat jednu baterku na startovanie a druhu na ostatne veci, tak musite oddelit rozvody napajania starteru od napajania prislusenstva... potom dobijanie vyriesit nebude problem, moznosti je vela, zalezi cim je to dobijane, aky je tam regulator
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (tereiRP (29.11.2014 10:57)
0,7V je strašně moc. To už mi do baterek nepoteče vůbec nic. Alternátor dobíjí tak 10A baterky mají 170Ah, když k tomu dám ledničku 5A, z toho si ještě odečtu 0,7V budu dobíjet baterie tak 2A. Což teda není přijatelný. Ale možná to chápu blbě. Teď mám jednu baterku trvale odpojenou a když nemůžu nastartovat, tak ji přepojím a mám jistotu, že nastratuju
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (AhojjohA_) (29.11.2014 9:24)
[odkaz]
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (jenisRP (29.11.2014 6:42)
takze v praxi se na to vyseru.kdyz bude nejhur,tak zastavim nekde na kopci,prohodim baterky a pustim to dolu.nejaky prepinace resit nebudu.solarni panel by byl fajn,ale uz se mi do auta nechce investovat zadny penize ktery nemusim a asi bych mel problem kam ho dat.to nabijeni sem zatim nepotreboval.kdyz sem na cestach,tak notase dobiju za jizdy a zatim se mi nestalo ze bych nekde skejsnul nekolik dni kvuli pocasi
 
re: re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (BigbazRP (29.11.2014 0:38)
terei: nejjednodussi reseni.. no teoreticky by mela stacit obyc dioda mezi baterkama.
Ztrata na prechodu 0,7V by ti nemela tak moc vadit. Pri dobijeni by se misto rekneme na 14,4V dobijela jen na 13,7V. Akorat ta dioda musi byt vhodne proudove dimenzovana, pripadne doplnena nejakym omezovacim prvkem, aby ti v pripade vybitejsi uzivaci baterky pri dobijeni hned nevystrelila.
Slozitejsi pak elektronicky spinac co by po zapoceti dobijeni hlavni baterky s nejakou mensi casovou prodlevou pripojil i uzivaci baterku k dobiti, jinak by byl rozepnutej aby oba obvody oddelil.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (kdosi) (29.11.2014 0:01)
samozrejme ze muzes mit dve baterie paralelne tak, ze se soucasne nabiji a pri startu zase obe startuji, neni na tom nic divneho. MA to tak spousta aut. Predpokladem jsou dve baterie o stejne kapacite a pokud mozno i stari. Teoreticky se nabizi spousta otazek, prakticky to bezproblemu funguje. Rika se tomu napr. Winter Pack.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mikeRP (28.11.2014 23:32)
Sagitax: Blbosti si psal v 12:18 na to jsem reagoval.
terei: nabíjet obě naráz asi tak jednoduché nebude, absolutně nevím jak ten regulátor funguje. Takže, když tam dáš 2 batery naráz čert ví jak na to zareaguje a to nemluvím o již vzpomínaných vyrovnávacích proudech.
ad: A při startování stejně musíš jednu odpojit, nevím co by bylo za čóro móro startovat s oběma paralelně připojenýma.


EDIT: mike - 28.11.2014 23:39:15
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (tereiRP (28.11.2014 22:37)
battery isolator je drahá sranda.

já přes startovací kabely nenastartuju fáčko ani když jsou 5 minut připojený a motor druhýho auto tůruju na 2000ot. Pokud nechám přes noc puštěný světla. Takže bych ty proudy neviděl tak vysoký. No ale když si na lodi pustím měnič a ještě k tomu nabíjím notebook, do toho sepne lednice. Tak skáčou na ampérmetru hezký čísla. Kdybych měl elektrickej vrátek na kotvu 1kW, tak by se baterka pěkně prohnula. Jinak letos do mě uhodil na lodi blesk a ampermétr s voltmetrem jsou kaput. Na druhou stranu jsem z lodního led světla nikdy tolik lumenů nedostal.

Kdyby někdo dal solitní typ jak udělat jednu baterku startovací a druhou pro užívání. Aby šli nabíjet zároveň bez jakýhokoliv přepínání a nestálo to víc jak 1000kč, tak bych byl rád. Zároveň aby nebyl velký úbytek napětí.
EDIT: terei - 28.11.2014 22:42:57
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaX mobil) (28.11.2014 21:44)
Ok, tak ultimatny napad, kup si jeden napicu zdroj a dva kable co idu do zastrcky, s toho zdroja demontuj napajaci konektor, vsetky vodice spoj a pripoj na + vetvu v aute... Z kablov odcvakni tu cast co ide do zastrcky a vsetky vodice spoj a pripoj na + baterky, toto zopakuj s baterkou 2, daj to na spolocne -, teda obe baterky ukostri.... A mas to... Chces nabijat jednu iba zastanes vypnes motor, odpojis jednu a zapojis druhu a vice versa, a tieto konektory by mohli prezit aj startovacie prudy
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (janciRP (28.11.2014 20:37)
odpajat baterku za behu motora je zly napad >-O
regulator alternatora nemusi spravne fungovat a mozes si odpalit elektroniku v aute
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 18:03)
mrkev(): no ja som si dal tú námahu a prešiel som si čo som sám napísal, a buď som debil (pravdepodobne) ale ja neviem nikde nájsť že by som napísal niečo od veci, podľa mika píšem blbosti, teraz mi tu vravíš o vypínaní... ja to poviem ešte raz lebo asi sme sa nepochopili, teda asi ste nepochopili mňa:

moja rada znie kúpiť prepínač, ktorým bude prehadzovať batérie bez toho aby musel OP prehadzovať stále káble z jednej batérie na druhú a to napríklad aj za jazdy (pri naštartovanom aute ide iba do batérie iba nabíjanie, všetky spotrebiče napája alternátor (svetlá, klíma, motor, a pod.))... jediný problém ktorý s týmto riešením vyvstáva (ako kubeek poukázal) je že taký prepínač musí prežiť štartovacie prúdy, ale keď štartuješ tak nemixluješ a neprehadzuješ z jednej bat na druhú čiže jediné čo musí splniť je neroztaviť (resp nezataviť sa) pri štartovaní... a to je všetko o čom som vravel ja, žiadne vypínanie ani prepínanie pri extrémnych prúdoch, o ničom takom som nepísal... preto som ti písal že prúd nie je jediná vec na ktorej záleží, lebo som tým myslel nie vypínanie prepínanie, ale aby sa kontakty nezatavili do seba alebo neroztavili pri štartovaní...
EDIT: SagitaX - 28.11.2014 18:04:07
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mrkev()) (28.11.2014 17:37)
@SagitaX Čoveče tak zrovna mě poučovat o tady těchhle věcech opravdu nemusíš... Při vypínání není podstatné napětí, ale prakticky pouze proud; výkon je už úplně mimo, ale udává se pro zjednodušení.
Pokud pak v tom autě budeš přepínat při proudu cca 1A, je to v pohodě, ale opravdu nevím kolik teče z baterky, když motor běží na volnoběh a máš např. zapnutá světla (tj. odběr klidně kolem 10A).
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 17:10)
mike: jednoznačne odpojiť 1. a pripojiť druhú, pretože tým eliminuješ vznik akýchkoľvek vyrovnávacích pokusov nabitej batérie vzkriesiť tú vybitú... navyše tomu nabíjaciemu obvodu v aute je to na tých pár momentov u prdele a cez batériu sa nič nenapája keď beží alternátor, takže aj moja úvaha o prebliknutí svetiel sa konať nebude...

otázka je skôr ako nájsť prepínač ktorý prežije štartovanie, ostatne to je to o čo tu šlo pred teóriami o vznietení atmosftéry el. oblúkom
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mikeRP (28.11.2014 17:01)
Já původně odepisoval mrkvi a jen jsem obecně napsal princip vypínaní DC a AC. Jirka začal vymýšlet katastrofické scénáře.
Jde o to, co je lepší připojit 2. a pak odpojit 1. nebo odpojit 1. a připojit 2.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 16:07)
mike, JirkaCV: :-O :-O :-O ste si vedomí že prepínanie bude prebiehať pri ani nie 1A a za regulátorom? aké oblúky preboha do toho ťaháte, aké pevnosti vzduchu, čo to pre svätého kopytojáša má spoločné s touto témou, dafuq...
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mikeRP (28.11.2014 15:40)
Jirka: Jenže on nevypne obvod s indukcí ale "pouze" odpojí/přepojí kapacitu(baterka). Vezměme tohle schéma(asi není úplně košer). [odkaz]
Přípojí 2. baterku a hned potom odpojí první. Problém by nebylo vypínání, ale jak by zareagoval zbytek obvodu.
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (JirkaCVRP (28.11.2014 13:57)
Vypnutí DC v obvodu s indukcí (vinutí altíku) je přechodový jev. Vypínač se rozhodne přerušit proud, indukce se rozhodne, že proud se přerušovat nebude. V okamžiku, kdy prudce vzroste odpor mezi kontakty vypínače, tlumivka prudce zvýší napětí, aby proud protlačila do obvodu. Takže máme rozepnutý vypínač a napětí na kontaktu řádově v kV. Čím vyšší proud (nikoliv napětí, to je nedůležité) musí přerušit, tím vyšší napětí na kontaktu bude. Napětí bude vyšší, než průrazné, tak dojde k přeskoku. Elektrickým obloukem proteče celá energie cívky, pokud ho nezhasíme nějakým rychlým způsobem. Několik vypnutí a můžeš se s vypínačem rozloučit.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mikeRP (28.11.2014 13:46)
Aby se tu nepsaly blbosti typu SagitaX. U kabelu/vedení napětí tě zajímá kvůli izolaci a proud kvůli průřezu(a ztrátám).
Mrkev nepiš kraviny ano? Najdi si na netu vypínaní Stejnosměrného a vypínání střídavého a uvidíš na čem to závisí. AC vypneš při průchodu nulou a obnovíš pevnost vzduchu rychleji než roste napětí. A DC (zjednodušeně) zvyšuješ úbytek napětí na vypínaču aby bylo větší než ti dodá zdroj.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 13:45)
kubeek: no tak prvý odkaz na googli :) išlo mi skôr o dôkaz že existuje riešenie v podobe prepínača, nechcel som nájsť rovno riešenie... dáko ale neviem nájsť DC prepínač (i keď je pravda že nijak extra som sa nesnažil pri hľadaní)... I tak, ako vravíš extrémne prúdy tam aj tak budú iba krátkodobo takže niečo lacné musí splniť účel

mrkev(): no práveže prúd nie je jediná veličina na ktorej záleží, napätie s ním ide ruka v ruke, práveže ten výkon a hlavne ac na dc prepočet je hlavným hráčom...
 
re: re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (JirkaCVRP (28.11.2014 13:36)
Tak si pořiď kolo, dej na něj "dynamo" se stabilizátorem a při surfování šlapej. Uděláš něco pro zdraví i pro přírodu.
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (kubeekRP (28.11.2014 13:21)
Za předpokladu že to nebudeš přepínat během startování, a těch 500A tam bude jen chvilkově, tak by to možná i vydržet mohlo. Nicméně cena vypadá dost neprůchodně.
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (mrkev()) (28.11.2014 13:00)
@SagitaX Ale no tak, tohle ti shoří. Není to dělané na stejnosměrný proud a navíc u vypínačů nezáleží na výkonu a ani na napětí, ale právě na proudu...

@terei Přes startovací kabely tečou běžně desítky ampér a to i když startuješ benzín kabelama z tesca...To totiž nejsou žádné brutální proudy... Modeláři například vědí, že se běžně používají regulátory a DC motory na 50A nahoru i pro ty nejmenší modely... Když totiž potřebuješ udělat cca kW na 12V, musíš tam mít 80A+...
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 12:18)
[odkaz]

ak toto zvládne 250A pri 400V čo je 100kW(AC) tak štartovanie pri 12V a okolo 500A čo je 6kW(DC) musí takému prepínaču pripadať smiešne lebo aj keby tam bol ako účinnik (cos(80) tak má ešte raz toľko do rezervy)...

 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (kubeekRP (28.11.2014 12:01)
dávat tam přepínač kterej přežije startovací proud není moc reálný.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (SagitaXRP (28.11.2014 11:03)
preco nekúpiš nejaký dostatočne dimenzovaný prepínač? povezme že si na ceste a jedna batéria je plná tak ho iba prepneš a tým odpijí prvú a pripojí druhú, alternátor nebude trpieť a batérie nikdy nebudú zapojené spolu... jediný efekt by mohol byť že ti na ms, pri prepínaní prebliknú svetlá... a problem solved či?
 
re: re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (JirkaCVRP (28.11.2014 10:14)
Kabely, které nepřenesou desítky ampér jsou k hovnu, starter se ani nehne. Jenom nejsou stavěný na trvalý provoz. Paralelní spojení autobaterií se nedoporučuje právě kvůli trvalým přetokům. Dalo by se to vyřešit výkonovými diodami. Pak se bude dobíjet slabší baterka jenom altíkem a ne z tý silnější. Otázka je, jestli altík dokáže dobíjet dvě baterky najednou a ještě krmit palubu. A jestli nedojde k přetížení kabeláže - vedení od altíku k baterkám obvykle nemá jištění. Takže hasičák do auta je rozumný nápad.
 
re: re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (tereiRP (28.11.2014 7:35)
přes startovací kabely mu tam těžko poteče desítky ampér.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (Los lososos v praci) (28.11.2014 7:29)
Pro tvůj případ by mohla být dobrá solární nabíječka autobaterií. V Čechách stojí ta nejlevnější 5 stovek českejch. To zas není taková pálka.
 
re: elektrotechniska-dobijeni autobaterky. (jenisRP (28.11.2014 5:58)
jak tady nekteri vi,jsem na novem zelandu a ziju v dodavce.a notase zivim z autobaterky.ted zrovna parkuju u jedne rodiny,takze neni problem prez den byt na notasu u nich doma a.vecer si to pichnout na baterku.baterky mam dve.jednu normalne zapojenou.druhou mam volne lozenou v aute.mam krokosvorky s kabelem a na konci pridelanou autozasuvku.takhle zivim ten notas.kdyz se baterka vybije-proste ji vezmu do domu a normalne nabiju.ale problem je kdyz sem na cestach a nejblizsi zasuvka je treba 50 km daleko.takze proste chci za jizdy dobit tu nahradni a po jizde ji zase odpojit.startovani taky neni problem.pristup k baterce je za sedadlem ridice,takze klidne muzu nastartovat a pak teprve tam pripojit tu druhou
 
 


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Podmínky pro uchovávání nebo přístup ke cookies je možné nastavit ve vašem prohlížeči. Více...